Skip navigation

Een goede docent...

  • Heeft passie voor zijn of haar vak
    Het spat er niet bepaald vanaf.

  • Zorgt ervoor dat de lessen niet saai en nuttig zijn
    Laat ons de hele les in stilte huiswerk maken zonder dat we samen mogen werken.
    Laat ons dubbel werk doen (aka niet op laptops werken maar alles in drie schriften schrijven en dan alsnog overschrijven op een apart papiertje).

  • Weet de leerlingen enthousiast te maken over de stof
    Is heel goed in professioneel al het plezier uit de lessen en de stof te slaan.

  • Kan de stof makkelijk overbrengen op de leerlingen
    Ja, maar krijgt het voor elkaar diepgaande vragen altijd af te snauwen.

  • Houd rekening met de planning van de leerlingen
    Nope, jE mOeT 4o UuR PEr wEeK AaN SchOoL beStEDen!!
    Houdt geen rekening met zaken zoals andere vakken of ons privéleven (aka sportwedstrijden, trainingen etc.)

  • Toont interesse in de leerlingen

  • Gedraagt zich niet onredelijk tegenover de leerlingen
    Gaat door met cruciale stof behandelen als een deel van de leerlingen op excursie is, ook als er al afgesproken was (met alle docenten) dat dit niet mocht.

  • Respecteert de leerlingen en ziet ze niet als minderwaardig
    Heel veel gebruik van incorrect kenmerk-eigenschap schema: overhaaste generalisatie.
    Jullie dit, jullie dat. En dan doen alsof ze zelf alles beter weet en “het ons wel even zal leren”. Erg betuttelend.

    • Jullie doen ALLEMAAL aan fast-fashion
    • Jullie leren ALLEMAAL een avondje vantevoren
    • Morgen zijn de herkansingen, dus jullie zullen wel ALLEMAAL je huiswerk niet maken
    • Oh dat heb je zeker op TikTok gevonden?
    • Jullie gooien zeker ALLEMAAL weleens wat op straat hé

  • Ziet zijn of haar fouten in en begrijpt dat hij/zij daarvan kan leren
    Linkt een verkeerde email aan apprentice waardoor iemand daar niet in kan. Weigert dit te fixen en is vervolgens verontwaardigd dat die persoon minder werk kan doen omdat ie niet bij het materiaal kan.

  • Bereidt de lessen goed voor en staat boven de stof
    Nope, is te lui om het goed voor te bereiden. Staat eerst een incoherent verhaal voor de klas te houden. Als je vervolgens vragen stelt over de stof is het antwoord dat we het in het boek moeten opzoeken omdat ze het niet weet.
    Geeft lessonups van anderen die ze nog niet heeft bekeken met het motto “we zien wel wat erin staat”.

  • Brengt zelf de houding die hij/zij van de leerlingen verwacht in de praktijk
    Komt te laat, zit op haar telefoon, snauwt, slecht taalgebruik.

  • Weet de klas onder controle te houden en de regels te handhaven zonder dit in het nadeel van de leerlingen te laten werken
    Tja.

  • Kan omgaan met de onvoorspelbaarheid van het onderwijs
    Alles moet gaan zoals het al bedacht is; geen flexibiliteit.

Is dit nou goed onderwijs?